۱۴۰۰ آذر ۱۵, دوشنبه

تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین

 

حسین تاج، وکیل دادگستری، ضمن اشاره به تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین، نگهداری این دانشجویان در

بند امنیتی را غیر قانونی دانست. به گفته آقای تاج، به دلیل ایرادات زیاد در پرونده این دانشجویان، قاضی دادگاه انقلاب پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا عودت داده و پس از پاسخ دادسرا، پرونده هنوز به دادگاه انقلاب واصل نشده است. این دانشجویان از تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند.

  به نقل از امتداد، حسین تاج وکیل دادگستری جزئیاتی در خصوص پرونده و شرایط نگهداری علی یونسی و امیرحسین مرادی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف ارایه کرد.

حسین تاج اظهار داشت: پس از اینکه کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه انقلاب ارجاع شد، وکلا توانستند به محتوای پرونده ورود کنند. پس از مطالعه پرونده، ایرادات شکلی و ماهوی زیادی در آن مشاهده و تمامی ایرادات را طی لایحه‌ای اعلام کردیم. قاضی دادگاه انقلاب نیز از همین رو، پرونده را جهت رفع نقص به دادسرا عودت داد.

وی افزود: هفته گذشته، دادسرا به دادگاه در مقام رفع نقص ایرادات پاسخ داده اما، این پرونده هنوز به دادگاه انقلاب واصل نشده است. باید منتظر باشیم تا پس از ملاحظه پرونده توسط قاضی شعبه و در صورت رفع نواقص، تعیین وقت صورت گرفته و در جلسه رسیدگی حضور پیدا کنیم.

این وکیل دادگستری در ادامه نیز با اشاره به ادعای پیگیری پرونده این دانشجویان توسط مسئولین دانشگاه شریف، تصریح کرد: در مسئله پیگیری پرونده، یک پیگیری قضائی وجود دارد که مشخصا از طریق مراجع قضائی و مرجعی که پرونده در آن طرح شده باید دنبال شود که وکلا از این مسیر آن را پیگیری می‌کنند. همچنین رئیس دانشگاه شریف نیز از طرق ممکن، پرونده را پیگیری می‌کند که امیدواریم، موثر واقع شود. منتها، رفع نقص در پرونده باید صورت گرفته و تعیین وقت برای آن انجام بگیرد تا بتوانیم در دادگاه از حقوق موکلین که در بسیاری موارد، نقض شده، دفاع کنیم.

تاج، اضافه کرد: علی یونسی و امیرحسین مرادی، بیش از یک سال است که در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‌برند. به رغم اینکه مرحله بازجویی و تحقیقات مقدماتی در پرونده به پایان رسیده و پرونده به دادگاه ارسال شده، دیگر موضوعیتی برای نگهداری این افراد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ وجود ندارد.

وی، خاطرنشان کرد: تداوم بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در بند ۲۰۹، عملا محل قانونی نداشته و ما این موضوع را مکررا از دادستانی، رئیس شعبه دادگاه انقلاب و دایره نظارت بر محکومان یا متهمان امنیتی زندان پیگیری کردیم. اما متاسفانه هیچ یک تا کنون پاسخ مناسبی به پیگیری ما ندادند.

این حقوقدان، همچنین عنوان داشت: به نظر می‌رسد که پاسخگویی به این پیگیری از وظایفی است که طبق قانون برای دادستانی تعیین شده اما همانطور که گفتم، هیچ پاسخ مناسب، قانونی و شایسته‌ای به وکلای پرونده در این باره داده نشده است. با این حال، امیدواریم که با وصول پرونده، پس از رفع نقص به دادگاه، دست کم این دو دانشجو از بند ۲۰۹ به بند عمومی منتقل شوند. این موضوع، هم نسبت به علی یونسی و هم امیرحسین مرادی، صادق است.

وی در پایان، ادامه داد: قرار بر این بود که پنجشنبه هفته گذشته برای دیدار با موکلم مراجعه داشته باشیم که اطلاعی به من ندادند اما، احتمالا این هفته با بچه‌ها در زندان ملاقات خواهم داشت.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه ۱۲ تیرماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و مصطفی نیلی اتهامات انتسابی این دانشجویان را اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان کرد.

وی در تاریخ ۲۳ فروردین ماه امسال از عدم برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات موکل خود در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که قرار بود مورخ ۲۱ فروردین‌ماه برگزار شود خبر داد و گفت: «از آنجایی که اتهام منتسبه به متهمین این پرونده، افساد فی الارض است و ملازمه قانونی تشکیل جلسه، با تعدد قاضی و تشریفات قانونی دیگری نیز دارد لذا رعایت اصول شکلی و تشریفاتی امری غیر قابل عدول است. علیرغم ابلاغ به حضور ما وکلای پرونده و موکلین، متاسفانه به جهت عدم اعزام ایشان به دادگاه، جلسه رسیدگی تشکیل نشد.»

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پست ویژه

بازداشت شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهایی در شیراز

شقایق خانه زرین و نگار ایقانی، شهروندان بهائی ساکن شیراز،  یکشنبه ۵ تیر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی

پست‌های پرطرفدار